Willemien Ippel is mede-oprichter van de Crafts Council Nederland. Het platform dat zich inzet om ambachtelijke technieken te behouden voor de toekomst.
Hoeveel truien en vesten heb je en wat is je lievelingstrui?
“Best veel, vooral tweedehands en handgebreid. Ik heb drie lievelingstruien. Een paarse gebreid kimono vest, een groen vest dat ik al 35 jaar heb en dit zwarte vest. Dit vest van het Belgisch ontwerpduo A.F.Vandevorst was een diepteinvestering”. Lachend: “met het excuus dat het een vest voor de rest van mijn leven is, kocht ik het”.
Mijn moeder had een textielwinkel zoals die nu niet meer bestaat. Ik ben opgegroeid tussen textiel. In mijn jeugd mochten wij, de kinderen, af en toe een trui uit een handwerktijdschrift uitkiezen. Mijn moeder stuurde de wol en het patroon op naar een breister in Friesland; Annie Tilkema. Een paar weken later (maar voor mij altijd te laat) arriveerde per post onze handgebreide bestelling. De wol van dit groene vest is van een hoge kwaliteit, de wol en het model hebben absoluut de tand des tijds doorstaan, het ziet er nog bijna net zo uit als toen ik 16 jaar was! Ik houd heel erg van wol en handgebreid, in de winter draag ik elke dag een trui”.
Wat doe je om minder impact te hebben op het klimaat?
“In mijn omgeving is minder of helemaal geen vlees eten en groene stroom gebruiken de normaalste zaak van de wereld. Heel veel dingen doe je al zonder er over na te denken. Ik verwarm vooral de woonkamer, op de bovenverdieping is het lekker fris. Ik vind het inspirerend als mensen echt doen wat ze zeggen. De paus die zich grote zorgen maakt om het klimaatprobleem en de grote pausmobiel vervolgens laat staan en nu rondrijdt in een kleine auto. Het kan überhaupt allemaal wel een tandje minder. Wat ik mooi vind aan mijn vak is dat ik vooral dingen zie die met veel liefde gemaakt zijn. Daar ben je ook zuinig op. Dat blijf je koesteren. Met Crafts Council Nederland verbinden we onze geschiedenis met de tijd waarin we nu leven. Zo brachten we de Belgische ontwerper Walter Van Beierendonck in contact met Loret Karman. Hij maakte een vertaalslag van de historisch geweven dasjes uit de dorpen rondom de vroegere Zuiderzee. Tegenwoordig worden die van synthetische wol gemaakt omdat dat lekker wit blijft. Van Beirendonck koos voor echte handgeverfde wol van Loret. Ze zijn opgenomen in zijn wintercollectie van 2017/18. Door ons platform laten we de enorme rijkdom van ons cultureel erfgoed zien. We bieden (jonge) ontwerpers mogelijkheden en kansen om met de ambachtsmensen die de kennis en de technieken nog beheersen, aan het werk te gaan. Zo verbinden we vroeger met nu, jong met oud en amateur met professional”.