Bijna alle Nederlanders (93%) denken regelmatig na over klimaatverandering. Ze praten erover en maken nadrukkelijk klimaatafwegingen in hun eigen gedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van i&o research voor Warmetruiendag 2018. Bijna vier op de vijf Nederlanders is bereid tot klimaatvriendelijker aankopen of wil beter nadenken over hun keuzes, zodra de impact van bijvoorbeeld vlees en elektronica op klimaat en milieu hen bekend is. Ondanks hun eigen houding blijven veel Nederlanders ouderwets pessimistisch (75%) over de kansen om mondiale opwarming binnen veilige grenzen te houden. I&o research ondervroeg 2320 Nederlanders in december 2017 over hun klimaatovertuigingen. Slechts de helft van de ondervraagden weet dat vooral menselijke uitstoot de oorzaak is van mondiale opwarming. Bij jongeren is die wetenschap al beter bekend (65%).

Draagvlak voor stevig klimaatbeleid

Nederlanders geloven sterk in eigen gedragsverandering. Desondanks blijkt er in ons land toch veel ouderwets klimaatpessimisme te leven omdat veel ondervraagden (70%) vrezen dat andere mensen hun gedrag niet willen aanpassen. Zij zijn wel optimistisch over technologische innovaties en over beleid dat nog wordt ontwikkeld. Uit de antwoorden komt een opvallend stevig draagvlak tevoorschijn voor maatregelen van de overheid voor duurzaamheid in het onderwijs (92%), voor gasloze nieuwbouw (91%), voor meer investeringen in openbaar vervoer (90 %) en zelfs voor een nieuwe vliegtax (76%). Dat kan een steuntje in de rug zijn, zeker voor gemeenten die na de verkiezingen van 21 maart versneld willen verduurzamen.

Twaalfde Warmetruiendag voor klimaatoptimisme

“Vrolijk meedoen aan Warmetruiendag is al twaalf jaar het beste middel tegen klimaatpessimisme”, stelt directeur Petra Lettink van initiatiefnemer Klimaatverbond Nederland “Sámen heb je meer impact dan in je eentje en zo laten we elkaar zien hoe we het klimaatprobleem kunnen aanpakken.” Woordvoerder Martin de Beer van groene energieleverancier Greenchoice: “Eenvoudiger kan het niet: een trui uit de kast trekken, de verwarming lager draaien en je hebt al impact. Zes procent minder uitstoot per graad lager.”

Verwarm jezelf, niet de wereld!

Warmetruiendag vraagt in februari aan mensen: verwarm jezelf, niet de wereld! Deze dag wordt elk jaar in februari georganiseerd door Klimaatverbond Nederland, de samenwerking van 165 gemeenten, provincies en waterschappen voor een goed klimaatbeleid. Voor de zesde keer is groene energieleverancier Greenchoice mede-organisator van Warmetruiendag onder het motto: de groenste energie is de energie die je niet hoeft op te wekken. De warme trui is inmiddels het optimistische symbool geworden voor alles wat mensen zélf kunnen doen tegen klimaatverandering: thuis, op school en op het werk. Na overheden, scholen, universiteiten en mensen thuis doen ook steeds meer bedrijven fanatiek mee.

Spontane acties worden gedeeld via #warmetruiendag op Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram.